Soběhrdy, 5. listopadu 06
21. neděle po Trojici + VP
Petr Turecký
První čtení
1 Samuel 15:22 Tu řekl
Samuel: "Líbí se Hospodinu zápalné oběti a obětní hody víc než
poslouchat Hospodina? Hle, poslouchat je lepší než obětní hod, pozorně
rozvažovat je víc než tuk beranů.
Druhé
čtení
Mk
12,28b-34
Kázání
Dnešní
slovo nám má připomenout samotný základ Ježíšova poselství. Způsob, jakým se
máme vztahovat ke světu je láska. Láska vedená dvěma směry a přece jedním.
K Bohu, i k člověku. Dohromady tvoří celek. Bez jednoho ani druhého
by křesťanská ani židovská víra neměla smysl.
Bůh
podle naší víry nejen, že nabídl člověku ve stvoření způsob a plán, jak má na
zemi žít a hospodařit, ale také uzavírá s člověkem smlouvu. Bere ho vážně,
i když člověk na Boží výzvu často neodpovídá. Nakonec proti všemu lidskému
rozumu, proti vší lidské přirozenosti obětovává ve svém Synu sebe sama.
Toto
největší přikázání, pokud bychom měli sílu mít je neustále na mysli, nám
ukazuje jasně žebříček našich hodnot. Co má být cílem našich snah?
V prvním
listu Timoteovi se praví: (1 Tim
1:5) Cílem našeho vyučování je láska z čistého srdce, z dobrého svědomí a z
upřímné víry.
Bůh
nám především v konání JK ukazuje, co to znamená milovat. Vede nás cestou
lásky, chce, abychom jej na této cestě následovali.
Když
se podíváme podrobněji na ta přikázání, zjistíme, že jsou vlastně tři. To
první, směrem k Bohu ještě přidává ono zvláštní vyznání, že Slyš,
Izraeli, Hospodin, Bůh náš, jest jediný pán, v kralické verzi čteme: Slyš,
Izraeli, Pán Bůh náš Pán jeden jest. A proto ho budeš milovat celou svou
bytostí.
Ježíš
citoval Dt (5,6). Tedy ona slova Slyš Izraeli.
K němu připojil citaci z knihy Lv (19,18b) budeš
milovat svého bližního jako sebe samého.
Jedna
část druhou vykládá. Pokud se ptáme, co znamená milovat, pokud si budeme
myslet, že ten verš má nějaký nepochopitelný výklad, můžeme si vzpomenout na
podobenství o milosrdném Samařanu.
Milovat
nemusí znamenat rozplývat se v nějakém duchovním snění. Milovat Boha i
člověka znamená prosazovat právo pro druhého. Ve starém světě to znamenalo
především právo pro sirotky a vdovy. Dnes to mohou být třeba přistěhovalci ze
zemí, kde vládne teror. V různých situacích to může být kdokoli.
Poslouchat
Hospodina znamená věřit, že to, co po nás Hospodin chce, je opravdu pro náš
život důležité. Věřit tak znamená důvěřovat a znamená poslouchat.
Ježíš
se svým důrazem na lásku vyzdvihuje to nejpodstatnější ze zákona,
z židovské víry.
Mnoho
podobných dokladů směřujících až k Ježíšovu výroku tam nalezneme.
Spojnici
k těmto SZ výkladům tvoří slova onoho zákoníka,
s nímž J rozmlouvá. On totiž opakuje po J jeho slova, ale přidává
k nim ještě další důsledek. Bohu nezáleží na našich obětech. Jaké oběti má
na mysli?
Když
Saul měl prokázat, že mu opravdu záleží na Hospodinově vůli, tak zklamal. Chtěl
si pojistit svá vítězství okázalými oběťmi.
(Jak
postupně rostlo prorocké chápání toho, na čem opravdu Bohu záleží, můžeme
sledovat i na tomto případu.)
1 Samuel 15:22 Tu řekl
Samuel: "Líbí se Hospodinu zápalné oběti a obětní hody víc než
poslouchat Hospodina? Hle, poslouchat je lepší než obětní hod, pozorně
rozvažovat je víc než tuk beranů. Hospodin netouží po obětech
v chrámu, protože jsou příliš poznamenané lidskou touhou po vlastním
zisku. Hospodin touží po naší důvěře. Ne po masce a lži, kterou bychom mu rádi
předložili. Hospodin netouží po obětech v chrámu, protože nepotřebuje
chrám. Chrámem se mu může stát naše srdce.
Stejnou
notu nalezneme i v padesátém žalmu. Bůh nepotřebuje naše oběti, patří mu
totiž všechno. Žalm končí nadějným zvoláním: Žalmy 50:23 Mne oslaví
ten, kdo přinese oběť díků, ten, kdo jde mou cestou; tomu dám zakusit Boží
spásu. Toto jsou skutečné oběti, k nimž ty původní, zápalné symbolicky
odkazovaly.
Vrcholem
těchto motivů je řeč Hospodinova v knize proroka Iz:
1,15 Když rozprostíráte své dlaně, zakrývám si před vámi oči. Ať
se modlíte sebevíc, neslyším. Vaše ruce jsou celé od krve. 16 Omyjte
se, očisťte se, odkliďte mi své zlé skutky z očí,
přestaňte páchat zlo. 17 Učte se činit dobro. Hledejte právo,
zakročte proti násilníku, dopomozte k právu sirotkovi, ujímejte se pře vdovy.
Proč
všechno toto? Proč všechna ta snaha zaujmout naši pozornost? To pochází
z víry, že Bůh chce pro nás opravdové dobro, skutečnou spásu, že nás má
rád a chce nás vyučovat v této lásce.
Ozeáš 6:6
Chci milosrdenství, ne oběť, poznání Boha je nad zápaly.
Ježíšovo
vyznání navazovalo na vyznání tradiční.
Pravověrný
Žid si připomíná první přikázání každý den (první přikázání je totiž součástí
nejdůležitější židovské modlitby zv. Šema.
Toto
vyznání pronášeli Židé ráno a večer už za Ježíšovy doby, už v jeho době se
považovalo za tradiční. Můžeme se domnívat, že J sám také každý den tato slova
pronášel.
Zastavíme
se ještě u jedinosti Boha. Milovat jediného Boha znamená vyznat, že Hospodin je
jediný Bůh, který může dát smysl mému životu. Neznamená to říci: Hospodin je
jediný a nejsou jiní bohové. Ne, tak to starý Izrael nechápal. Každý národ měl
své bohy. Ale jenom jediný Hospodin nám může pomoci. Jenom jediný bůh (ze všech
jiných bohů) je Hospodin. Jenom jeden je ten, který po nás požaduje, abychom se
milovali, abychom prosazovali spravedlnost. Ostatní bohové nás vedou do
propasti, do beznaděje, do otročení vlastním pochybám a strachům.
Provolat
jedinost tohoto Boha, jediného Hospodina, ale také znamená vzít na sebe břemeno
království nebeského. Království boží vyžaduje totiž také naši aktivní odpověď.
Ta je právě obsažena v tom Ježíšově geniálním spojením verše z knihy Lv, že máme milovat bližního, jako sebe sama. Tato část
totiž v židovském vyznání chybí. Neznamená to nutně, že by to židovské
vyznání bylo horší, i ono vede ke stejným důsledkům. Ale J vyznání je vysloveno
ještě radikálněji a jasněji, aby nám bylo opravdu jasné, co jediný Bůh,
Hospodin po nás chce, z jakého předpokladu se má naše víra odvíjet.
Milovat
bližního jako sebe sama.
Slova
vyznání v Dt jsou vyznačena zvláštním způsobem.
Zdůrazňují první a počáteční písmeno věty: Dt 6:4
Slyš, Izraeli, Hospodin je náš Bůh, Hospodin jediný.... Když
spojíme ta dvě písmena v jedno slovo, dostaneme slovo „ED“, což znamená
„svědek“. Rabíni to vysvětlují tak, že Izrael je svědek této Boží výzvy. Ta
nemá patřit jen Izraeli, ale celému lidstvu. I my můžeme být ostatním lidem
svědky Božího zápasu za nás.
Milovat
proto, že sami jsme milováni, milováni čistě a nezaslouženě.
K
lásce Ježíšově se budeme za chvíli také přiznávat slavením svaté VP.
Povstaneme
k modlitbě:
Pane,
děkujeme ti za tvá ustanovení,
kterými
dáváš smysl našemu životu,
prosíme
buď nám posilou, když se budeme snažit
tvá
slova uvádět v život.
Pomáhej
celému světu, aby našel cestu k tobě.
Ať
jsme i my svědky tvého milosrdenství.
Amen.